Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

torsdag 3 maj 2012

Tier

Tier (djur) är en trevlig liten bar på Weserstraße i Neukölln, precis vid Ä som jag skrev om här. I likhet med resten av området serverar man billig öl men man har även höga ambitioner med sina drinkar. De stora fönstren ut mot gatan gör att bargästerna syns väldigt väl utifrån – ungefär som djur i en bur! Jag vet dock inte om det är bakgrunden till namnvalet… Och väl där inne har man inte alls den känslan.



Inredningen är genuint enkel i vanlig ordning, men med flera roliga detaljer som bidrar till atmosfären: En gammal svartvit tolvtummare bakom bardisken visar en filmsekvens med bondskurken Ernst Stavro Blofeld kliande sin vita angorakatt. Och från en tavla tittar Don Corleone ner på oss med en skeptisk blick.

Det är trevligt och okomplicerat! Här blir dock väldigt rökigt under senare delen av kvällen. Och eftersom lokalen är liten blir det dessutom snabbt fullt. Skulle man inte få plats – eller tycker att röken blir för tuff – är betydligt större Ä på andra sidan gatan ett klart gångbart alternativ!

VAD: Tier, trevlig bar i Neukölln
VAR: Weserstraße 42 (Neukölln). U Rathaus Neukölln
NÄR: Dagligen från 19
PRISNIVÅ: Låg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar