Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

söndag 15 augusti 2010

Intimt i Friedrichshain

Intimes är en bar/café/biograf på hörnet av Boxhagener Straße och Niederbarnimstraße, precis där Simon-Dach-Straße börjar. Atmosfären är härligt avslappnad och inte alls lika reaktionär som i norra delen av Friedrichshain. Här i Südkiez är det fler turister än punkare. Men nästan lika många lösspringande hundar!

Intimes uteservering är nästan öde på förmiddagen


Det här är verkligen Berlin, tänker man när man sitter här, men det skulle faktiskt lika gärna ha kunnat vara på Nörrebro i Köpenhamn eller på Möllevången i Malmö, om det inte vore för att personalen talade tyska. Hursomhelst känns det väldigt långt till Mitte och Charlottenburg.

Stället har gratis Wi-Fi, vilket är oerhört praktiskt – och något av en bloggares dröm – om man har med sig sin laptop. Något ett flertal amerikaner och svenskar har upptäckt! Vissa verkar sitta här varje dag. Själv har jag med mig min nyköpta MacBook Pro, uppdaterar mig på läget hemma i Sverige och sitter och skriver denna text!

Oavsett om man bara vill dricka öl eller om man vill äta något är detta ett ställe man gärna återkommer till. Uteserveringen är stor och, även om det är betydligt mysigare inne, ett naturligt val på sommarhalvåret. Från den anar man vimlet på Simon-Dach-Straße och blir antingen sugen på att styra kosan dit eller tacksam över att tempot är snäppet lugnare här.

Här serverar man "dagens drink" istället för dagens rätt...


Frukostmenyn, som serveras fram till 16:00, är ett kapitel för sig. Den är inget annat än fantastisk! Äggröran är fullkomligt magisk, den bästa jag någonsin ätit. Man väljer äggröra från menyn för 4,50 € och betalar sedan 50 cent för varje tillbehör, som kocken blandar tillsammans med äggen. Kombinationen med skinka och svamp kan varmt rekommenderas. Världsklass!

Äggröran, med skinka och svamp, är magisk!


Bion verkar bara köra dubbat. Inte särskilt oväntat – vi är ju trots allt i Tyskland – men lika trist som vanligt. Just nu visar man bl a Stieg Larssons Vergebung (Luftslottet som sprängdes). För en garanterat absurd upplevelse, och kanske som ett sätt att repetera skoltyskan, kan man förbruka två och en halv timme på att höra Noomi Rapace och de andra prata tyska. Själv föredrar jag andra aktiviteter en vacker sommardag som denna!

VAD: Intimes, bar/café/biograf med bl a en fantastisk frukost
VAR: Boxhagener Straße 107 (Friedrichshain). U Frankfurter Tor
NÄR: Dagligen från 10
PRISNIVÅ: Mellan

2 kommentarer:

  1. Äggröran ser god ut! Det är inte fel med världsklass! Per L O

    SvaraRadera
  2. Tyvärr har Intimes tagit bort sitt Wi-Fi, upptäckte jag nu i helgen. Så nu är det slutsurfat där! Men deras mat är fortfarande god!

    SvaraRadera