Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

tisdag 14 december 2010

Weinbar Rutz

Weinbar Rutz är förmodligen Berlins bästa vinbar. Men rätta mig gärna om jag har fel – det skulle göra mig väldigt glad! Den huserar i samma lokaler som restaurang Rutz (med en stjärna i Guide Michelin). Baren håller till på bottenvåningen och restaurangen en trappa upp. Vinbaren fungerar som en bakficka åt gourmetrestaurangen och har en mer informell atmosfär och enklare inramning. Man har en egen meny där innehållet sträcker sig från traditionell, enkel barmat till en sexrätters avsmakningsmeny med regionala rätter.



Det finns alltså gott om möjligheter att äta, men man går lika gärna hit för att ”bara” dricka vin. De har ett 30-tal viner på glas, både röda, vita och söta. Tråkigt nog serverar de ingen champagne på glas. Priserna varierar mellan 4 och 12 € för 10 cl.

Vinlistan för övrigt är imponerande. Tyngdpunkten är på tyska viner men det finns även en hel del flaskor från Frankrike, Österrike och Italien. Avseende viner från Nya världen hittar man bland annat en imponerande samling Opus One och ett gäng viner från den australiensiska kultproducenten Henschke.

Det som är trevligt – och väldigt osvenskt – är att alla viner även kan köpas med hem! Här är prisnivån riktigt anständig och det finns goda möjligheter att få tag på äldre årgångar av viner som annars är svåra att hitta idag och som, får man förmoda, har förvarats på ett bra sätt.

Personalen är både proffsig och vänlig. Trots att de springer mellan sysslorna i baren, kring borden och i garderoben tar de sig tid att prata med gästerna. Det är trevligt och ger ett gästvänligt intryck!

Väggen med (tomma) vinflaskor bildar en fin fond.


Vinerna då? Jo, vid mitt senaste besök drack jag ett glas 2007 Pommard les Noizons från producenten René Lequin-Colin följt av ett glas 2008 Camins del Priorat från Alvaro Palacios. Det förstnämnda är en riktigt bra pinot noir som säkert kan utvecklas till ett stort vin för den som har tålamod att vänta några år. Spanjoren är en underbar, fruktig sak, bestående av carignan, grenache, cabernet sauvignon och shiraz. En flaska av prioraten kostar för övrigt 16 € att köpa med sig hem. Inte dyrt!

När jag beställer mitt första glas frågar servitrisen om jag vill ha ett glas vatten till och om det ska vara med eller utan kolsyra. Det är mineralvatten på flaska, de fyller på mitt glas efter hand och de låter bli att ta betalt för det. Det känns proffsigt och generöst!



VAD: Weinbar Rutz, vinbar med hög klass
VAR: Chausseestraße 8 (Mitte). U Oranienburger Tor
NÄR: Tisdag – lördag 16 – 23
PRISNIVÅ: Mellan – hög

2 kommentarer:

  1. En mycket god vän till mig som spisat på ca. 90 % av alla världens Michelinkrogar rekommenderade ett besök på denna bar innan vi ska på middag på Reinstoff. Det verkar vara värt en liten omväg. Vi ska även till Reingold Bar:
    http://www.worldsbestbars.com/berlin/reingold-bar-in-berlin.htm?st=Berlin
    och Saphire Bar:
    http://www.worldsbestbars.com/berlin/saphire-bar-in-berlin.htm?st=Berlin
    Ett tips till dig om du vill ha en oförglömlig frukost:
    http://www.brandenburger-hof.com/en/lounge-bar/breakfast-in-the-garden.html
    eller något helt annorlunda:
    http://www.china-club-berlin.de/index1.html

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Det är ett bra tips! Och det är gångavstånd mellan. Reingold är en fantastisk bar - se gärna mitt inlägg från december - som ligger i samma kvarter. Tack för tipsen om Brandenburger Hofs frukost och China Club!

    SvaraRadera