Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

onsdag 13 juni 2012

Frukost hos Anita Wronski

Anita Wronski är ett jättetrevligt café, som på något vis – och i likhet med Anna Blume ett par kvarter bort – definierar dagens Prenzlauer Berg. Det är mysigt, fint och har en vänlig atmosfär!



Läget, mitt i Kollwitzkiez och precis vid det gamla vattentornet, är perfekt. Inte minst på soliga dagar då uteserveringen är riktigt härlig! Inuti är lokalen ljus och fin med senapsgula väggar och högt i tak. Inredningen är enkel, men till skillnad från många andra Berlincaféer har man åtminstone satsat på ett enhetligt möblemang!



Hit går jag gärna för att äta frukost, som generöst nog serveras mellan 9 och 23 varje dag. Ingen större risk att man försover sig och missar frukosttallriken här alltså! Utbudet är brett och man hittar flera trevliga alternativ. Exempelvis engelsk frukost, med korv, bacon, äggröra och toast, eller nordisk frukost, med bl a lax, inlagd sill och knäckebröd! Själv gillar jag deras italienska tallrik (Frühstück nach italienischer Art) med bl a mozzarella, en fullständigt magisk gorgonzola och en fantastisk lufttorkad skinka. En annan vinnare är deras äggröra med champinjoner.

Frühstück nach italienischer Art.


Kommer man hit senare på dagen, och inte vill äta frukost, serverar de givetvis även lunch och middag.

Det finns Wi-Fi i lokalen. Åtminstone ibland. Men vem denna Anita Wronski är har jag inte lyckats lista ut!

VAD: Anita Wronski, fint café i Kollwitzkiez med bra frukost
VAR: Knaackstraße 26-28 (Prenzlauer Berg). U Senefelder Platz
NÄR: Dagligen, 9 – 02
PRISNIVÅ: Mellan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar