Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

torsdag 13 september 2012

Flammkuchen på Brasserie de France


La Brasserie de France vid Müllerstraße i Wedding är ett rejält stycke Frankrike i Berlin. Stället är en del av Centre Francais, en hotell- och höghusrelik från svunna dagar och som säkert riskerar bli kulturminnesmärkt vilken dag som helst – och så ful och omodern att det är svårt att inte gilla den. Att det ligger just i Wedding är inte så konstigt eftersom stadsdelen var en del av den franska sektorn när det begav sig. Jag inbillar mig att stället är en magnet för en ohelig allians av franska pensionärer – som ve och fasa inte vågar uppleva något annat än det franska köket när de är utomlands – och skolklasser, sponsrade av något statligt franskt kulturprogram och hitlockade av rabatterade priser. Och just därför överlever – mot alla odds och sunt förnuft.

Ovanstående till trots: brasseriet är helt klart värt ett besök om man har vägarna förbi! För det är en bistro med erkänt duktigt kök, som erbjuder genuina franska rätter utan krusiduller. Jag var här för en tid sedan och åt flammkuchen med camembert och flamberade calvadosäpplen. Enkelt och gott!

Flammkuchen med ost och äpplen.


Uteserveringen är uppfräschad med bl a en väggmålning föreställande Montmartre. Men restaurangens inredning följer mönstret... Det är stilenligt, med bl a inramade gamla, fina franska reklambilder på väggarna, men samtidigt väldigt omodernt. Det är som att man har en hygglig känsla för detaljerna, men totalt missat att helheten skulle behöva en rejäl uppdatering! Tiden har helt enkelt stått still sedan, typ, 1981.

Alltså: ännu ett bevis i raden på hur lite det faktiskt har hänt i f d Västberlin sedan muren föll!

Några bilder (men jag besparar er från det fula höghuset):





VAD: Brasserie de France, genuin fransk mat i mossig miljö
VAR: Müllerstraße 74 (Wedding). U Rehberge
NÄR: Måndag – fredag 15 – 23, lördag 12 – 23, söndag 11 – 23
PRISNIVÅ: Mellan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar