Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

måndag 24 september 2012

Inför Berlin Marathon 2012


På söndag 9:00 är det dags för Berlin Marathon igen! Och jag ska springa. Det ska däremot inte min ”kompis” Haile Gebrselassie, som jag besegrade i förra årets lopp. Den det talas mest om inför årets tävling är istället kenyanen Geoffrey Mutai, som vann Boston Marathon förra året och som väntas utmana sin landsman Patrick Makaus fantastiska världsrekord (2:03:38), som han satte här i Berlin för ett år sedan.

Loppet är något av en folkfest. Vid hyggligt väder brukar det vara mer än en miljon åskådare och en massa band längs banan hjälper till att höja stämningen ytterligare. Start och mål är på Straße des 17. Juni, mellan Brandenburger Tor och Siegessäule.

Vill du undvika spektaklet är Prenzlauer Berg en safe haven, men annars går tävlingen genom större delen av centrala Berlin. Så här ser loppets bansträckning ut:



Svenska ambassaden blev förmodligen överrumplade av det stora intresset förra året, för i år har de inte bjudit in till något pastaparty på lördagen. Synd, för det var ett trevligt arrangemang!

Så här skrev jag inför förra årets lopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar