Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

torsdag 29 oktober 2015

Salut Bar


Salut Bar i Schöneberg är en klassisk cocktailbar av hög klass. På sant cocktailbarmanér är dörren låst när man kommer, men den traditionella ringklockan är här ersatt av en dörrkläpp, som när man bultar med den tänder en blinkande lampa på insidan som aviserar ens närvaro. När man blivit insläppt kommer sedan det obligatoriska vattenglaset fram så fort man intagit sin plats! Drinklistan är förhållandevis sparsmakad men innehåller ett gäng egna kreationer jämte flera klassiker. Jag kan exempelvis rekommendera Albahaca y miel, en potentiell mojito-dödare gjord på hemblandad basilikarom, honung, limejuice, basilika och sodavatten.



Det här är ett mycket trevligt ställe! Synd bara att det inte är rökfritt. Jag vet, det finns nästan inga bra cocktailbarer i Berlin som är det, men man kan ju få drömma…

En bra barrunda i Schöneberg är för övrigt trippeln Salut, Green Door och Stagger Lee. Är man sedan hungrig är det inte långt till Hasir!

VAD: Salut Bar, klassisk cocktailbar
VAR: Goltzstraße 7 (Schöneberg). U Eisenacher Straße
NÄR: Dagligen, från 19
PRISNIVÅ: Mellan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar