Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

tisdag 22 maj 2012

Marheineke Markthalle

I min korta men intensiva serie om saluhalar i Berlin har jag nu kommit till Marheineke Markthalle i Kreuzberg. Ända sedan 1892 har det bedrivits handel här, på Marheinekeplatz vid Bergmannstraße. 2007 byggdes hallen om helt till det vi ser idag, en rymlig saluhall med fina varor och trevlig atmosfär.



Inriktningen är delvis ekologisk och regional, men det finns även ett stort internationellt inslag med mat från bl a Frankrike, Italien, Spanien och Grekland. Totalt finns det ett 50-tal handlare representerade, med milt sagt skiftande inriktning. Man hittar allt från vin och grönsaker till strumpor och skrivarpatroner! Här finns flera bagerier, restaurangen Matzbach och ett tiotal andra matställen, en bokhandel, en skräddare, ett hotell (!), osthandlarna Knippenbergs och Wally’s och givetvis en massa korv i vanlig ordning. I mitt tycke hade det varit trevligare om man koncentrerat sig enbart på mat och dryck, men tysken är som bekant praktiskt lagd och gillar att kunna handla det mesta under samma tak…





Kom hit för att äta lunch, ta ett glas vin hos italienaren, hugga en croissant hos fransmannen eller bara för att låta dig inspireras inför kvällens matlagning! Prisnivån är human, åtminstone med svenska mått mätt.

VAD: Marheineke Markthalle, trevlig saluhall på Bergmannstraße
VAR: Marheinekeplatz 15 / Bergmannstraße (Kreuzberg). U Gneisenaustraße
NÄR: måndag – fredag 8 – 20, lördag 8 – 18
PRISNIVÅ: Mellan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar