Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

torsdag 27 december 2012

Frukost på Rote Harfe


Rote Harfe på Oranienstraße är något av en institution i Kreuzberg. Här har man bra möjligheter att både äta och dricka gott, från hyfsat tidig morgon till riktigt sen kväll.



Själv går jag gärna hit för att äta frukost. På frukostmenyn hittar man bl a diverse frukosttallrikar, som Käsefrühstück och Biofrühstück, och äggröra i olika former – kombinationen med ost och champinjoner kan rekommenderas!

Biofrühstück.


På lördagar och söndagar har de en riktigt trevlig brunchbuffé för 8 resp 8,50 €. Kanske Kreuzbergs bästa brunch och definitivt en av de mest prisvärda i hela Berlin! Utbudet på buffén ändras under dagen och är dessutom något större på söndagar. Gillar man ägg till sin frukost (som jag) blir man garanterat nöjd, för det finns alltid två sorters äggröra och stekta ägg! Det sistnämnda har jag för övrigt inte hittat på någon annan brunchbuffé, bortsett från på hotellen. De har också en fantastisk kallrökt lax, gudomlig broccoli och finfina champinjoner! Och även ostutbudet är bra, med bl a två sorters mozzarella och en jättegod brie.


Brunchtallrik 1.

Brunchtallrik 2.

Brunchtallrik 3.

Brunchtallrik 4.


Frukosten serveras fram till 16 på vardagar. På helgen är det ”bara” brunchen man kan välja och den finns tillgänglig fram till 15. På vardagar finns det även en tvårätters lunchmeny för 6,50 € mellan 11:30 och 16. Gratis wifi förhöjer stämningen ytterligare.

En trappa upp hittar man cocktailbaren Orient Lounge. Men om den får jag skriva en annan gång!

VAD: Rote Harfe, institution i Berlin med bra brunch
VAR: Oranienstraße 13 (Kreuzberg). U Kottbusser Tor / Görlitzer Bahnhof
NÄR: måndag – lördag från 10, söndag från 9. Open end
PRISNIVÅ: Låg – mellan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar