Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

måndag 18 februari 2013

Sushi omakase på Sasaya


Fantastiska Sasaya i Prenzlauer Berg har jag skrivit om tidigare, nämligen här. Igår när jag städade hittade jag ett gammalt tidningsurklipp där någon utnämnde dem, eller åtminstone deras mat, till ”Europas bästa sushi”. Hur det är med den saken vet jag inte, men jag vågar nog utnämna den till Berlins bästa sushi! Och händelsen fick mig att tänka på när jag var där i somras och testade deras Sushi omakase, en trevlig överraskningsmeny bestående av 14 nigiri och 16 inside-out. För 25 pengar gör den att två personer blir både mätta och väldigt glada!



Eftersom det är en överraskningsmeny får man anta att innehållet varierar, men vid mitt besök bestod den bland annat av fantastiska lax- och makrillnigiri, härliga inside-out (uramaki) med rostade sesamfrön och – bäst av allt – två sorter underbara tonfisknigiri!

Boka bör man, annars dör man… kanske av besvikelse! Hänger man på låset kan man kanske hitta en plats i baren – men varför chansa? +49 30 4471 7721 är numret om du ringer från en svensk mobil. OBS! Stängt på tisdagar och onsdagar!



VAD: Sasaya, Berlins bästa sushi – m m
VAR: Lychener Straße 50 (Prenzlauer Berg). U Eberswalder Straße
NÄR: Torsdagar – måndagar, 12 – 14:30 samt 18 – 22:30 (sista best)
PRISNIVÅ: Låg – mellan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar