Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

söndag 9 augusti 2015

Internationales Berliner Bierfestival


Den här helgen (fredag-söndag) är det ölfestival i Berlin. Det handlar om den nittonde upplagan av Internationales Berliner Bierfestival. På en 2,2 km lång sträcka längs Karl-Marx-Allee mellan Strausberger Platz och Frankfurter Tor (Friedrichshain) serverar 340 bryggerier från 87 länder öl för glatta livet!



Man köper ett litet (2 dl) festivalglas för 3,50 € och sedan är det bara att inleda sin vandring bland gamla och nyfunna favoriter. Man betalar 2 € per smakprov hos de olika bryggerierna, men man kan självklart även köpa större glas om man föredrar det. ”Problemet” på den här typen av tillställning är dock inte att man inte får i sig tillräckligt med öl, snarare att man ska orka testa alla de sorter man vill…



De flesta av de stora internationella bryggerierna är här och självklart alla de tyska. Även många mikrobryggerier är på plats, men jag kunde tyvärr inte se några svenska.





Det här är en folkfest av sällan skådat slag. 10 000-tals människor trängs mellan stånden och många har passat på att klä ut sig. Mitt i årets värsta värmebölja. Det är svett, skratt och lite lagom fylla i en salig blandning!





Wer kein Bier hat, hat nichts zu trinken. Visdomsord så goda som några!




Lemkes IPA är för övrigt fantastisk!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar