Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

söndag 6 mars 2011

Gott kaffe på Café Slörm

Café Slörm är ett fantastiskt litet café, mitt på genomfartsleden Danziger Straße och med gott kaffe och trevlig personal.



Den lilla uteserveringen, d v s möblerna utanför, är härlig så här års, när solens strålar äntligen börjar värma våra frusna själar igen! Det är man dock inte ensam om att tycka, så man får i regel hålla tillgodo med platserna där inne.

Inuti är stället så (medvetet) spartanskt inrett att det får vilket Kreuzbergcafé som helst att verka lyxigt. Det är udda, gamla soffor och fåtöljer, charmiga trälådor som bord och ett allmänt kaos av förvaringsskåp och allehanda prylar.




Längst in bor Paula och Leo. Det är två papegojor som fått ett helt eget rum, där de försöker sitta i fred från toalettbesökare och andra nyfikna gäster, som både vill fotografera och mata dem – åtminstone om man får tro den myndiga skylten som förbjuder just dessa båda saker! Och eftersom jag är snäll tog jag lite bilder av de andra gästerna istället!




Tillägg 2011-07-22: När jag var här häromdagen upptäckte jag att de har gratis Wi-Fi. Ytterligare en anledning att ta sig hit!

VAD: Café Slörm, trevligt kaffeställe i Prenzlauer Berg
VAR: Danziger Straße 53 (Prenzlauer Berg). U Eberswalder Straße
NÄR: (vintertider) måndag – fredag 8 – 19:30, lördag – söndag 10 – 19:30
PRISNIVÅ: Låg - mellan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar