Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

torsdag 31 oktober 2013

Dussmann


Dussmann das Kulturkaufhaus är Berlins största bokhandel. Men det är mycket mer än så, det är en litterär mötesplats och ett opretentiöst kulturtempel mitt i Berlin!



Det är en supertrevlig butik! Utan överdrift blir man glad av att komma hit. Och det är stort! Stället har fyra våningar fullproppade med böcker, musik, film, spel och massvis av andra trevliga saker. Och längst in finns det bästa av allt: en riktigt stor engelskspråkig avdelning i två våningar. Här hittar man utöver ett fantastiskt sortiment små mysiga läshörnor där man kan sitta i timmar och fundera över sina bokinköp!



Öppettiderna är milt sagt generösa. Från tidig morgon till midnatt – varje dag! Ja, utom på lördagar, då de verkar vilja gå hem en halvtimme tidigare, och på söndagar, så klart, då de i likhet med övriga Tyskland håller helstängt. Fast nu på söndag har de faktiskt öppet (13-18)! Låt oss hoppas att det inte är en engångsföreteelse.



Det är utan tvekan en speciell känsla att kryssa in på Dussmann halv elva en tisdagskväll och upptäcka att stället är fullt av folk, fullt med liv – som vilken eftermiddag som helst! Känslan att det här hade inte kunnat hända i Sverige är påtaglig. Och det är så klart ännu en av Berlins storheter.





Dussmann är för övrigt en global servicekoncern med 60 000 anställda i 21 länder. Das Kulturkaufhaus öppnade 1997.



VAD: Dussmann, kulturtempel i Berlin
VAR: Friedrichstraße 90 (Mitte). S / U Friedrichstraße
NÄR: måndag-fredag 9-24, lördag 9-23:30
PRISNIVÅ: Mellan

3 kommentarer:

  1. Åh! Jag kan bara hålla med, jag älskar Dussman. Det brukar vara något av det första jag gör när jag kommer till Berlin och jag kan drälla runt där i timmar. Jag har köpt en hel del böcker där och jag har även bett dem beställa böcker de inte haft i butiken. Jag har kunnat hämta dem efter lunch redan nästa dag. Mycket bra service och vänlig personal. De har visst en online-bokhandel också. Ser fram emot att julhandla där under December igen!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vi är ett gäng 25 åringar som undrar om du har något bra tips på nyårsrestaurang i Berlin? vi är ett gäng på 8 personer som alla gillar god mat och kanske skulle vilja äta på nått lite "finare" ställe! inte fööör fint dock :)

    Tack på förhand!
    /Agnes
    agnes.lund@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Hej Agnes! Det är alltid lite speciellt att gå ut och äta på nyår. Precis som i Sverige brukar många restauranger i Berlin fläska på med betydligt högre priser än vanligt - utan att maten nödvändigtvis är bättre... Sedan är det inte så lätt att veta var du drar gränsen mellan "finare" och "fööör fint" :) Men eftersom du skriver att ni gillar mat, utgår jag från att ni trots allt letar efter någon form av gourmetrestaurang! Och då kan jag varmt rekommendera Horvath eller Volt. De ha mycket bra mat men ändå ganska avslappnad atmosfär! Du hittar information om båda två om du väljer "gourmetrestauranger" i högerspalten! Glöm inte att boka bord i god tid!

    SvaraRadera