Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

fredag 19 november 2010

Vampire Weekend på Astra Kulturhaus

Igår såg jag Vampire WeekendAstra Kulturhaus i Friedrichshain. Äntligen, får man säga, för jag har följt det bandet sedan första skivan släpptes i början av 2008 och har lyckats missa samtliga konsertmöjligheter tidigare. Men nu passade det bra och det var verkligen en bra spelning!



De skulle egentligen ha spelat på Columbiahalle, men konserten flyttades till Astra. Jenny and Johnny agerade förband. Den amerikanska duon, bestående av Jenny Lewis (sångerska i Rilo Kiley) och Johnathan Rice, släppte sin debutskiva I’m Having Fun Now tidigare i år och de är ett sympatiskt popband med många bra låtar. Jag är inte riktigt säker på vad det berodde på, men de kom tyvärr inte riktigt till sin rätt igår. Möjligen berodde det på ljudet, som inte var det bästa, eller så var det bara för att man stod och längtade efter Vampire Weekend! Konklusionen blir i alla fall att Jenny and Johnny är bättre på skiva än live.

Vampyrerna är fantastiskt bra på skiva och gjorde heller ingen besviken live. Trots att de bara släppt två skivor, med sammanlagt 21 låtar, bjöds vi på en riktigt lång spelning.  Ezra Koenig visade prov på sin fantastiska sångröst, bandet var riktigt samspelt och de hade publiken i ett järngrepp. Från inledande Holiday till avslutande Walcott.

Astra Kulturhaus är ett spartanskt ställe. Det är beläget på en ödetomt i hörnet av Revaler Straße och Warschauer Straße och granne med Cassiopeia. Det funkar rätt bra som konsertarena, även om ventilationen inte är den bästa, och jag kan absolut tänka mig ett besök här igen! Det finns tre barer – där det givetvis serveras öl från sponsorn Astra.

Ingången till Astra Kulturhaus.


Jag träffade Sofia och Mattias, som skriver på den trevliga bloggen Kär i Berlin. Efter konserten fortsatte vi kvällen på deras favoritbar, Konrad TönzFalckensteinstraße (Kreuzberg). Och det är lätt att förstå varför Mattias och Sofia trivs så bra här! Det verkar nämligen vara en riktigt trevlig liten bar med skön atmosfär och glad publik. Hit måste jag gå igen!

Efter den obligatoriska nattkebaben kom man så i säng i någorlunda anständig tid, nöjd och lycklig efter en trevlig kväll och en fantastisk konsert!

Just nu, när denna text skrivs, sitter jag på DachkammerSimon-Dach-Straße. En trevlig bar med god öl och gratis Wi-Fi.

VAD: Astra Kulturhaus, spartansk konsertarena
VAR: Revaler Straße 99 (Friedrichshain). S/U Warschauer Straße
NÄR: ofta
PRISNIVÅ: Varierar. I baren: mellan

2 kommentarer:

  1. Framförallt får man inte glömma Jenny Lewis and the Watsons Twins ("Melt Your Heart" och "You Are What You Love" lysande spår från första skivan). Men det här med Johnny hade jag missat; tack, tack!

    SvaraRadera
  2. Det där hade jag missat, så tack, tack!

    SvaraRadera