Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

fredag 3 september 2010

Café 1900

Jag lovade ju att återkomma till Café 1900 som jag besökte härförleden. Det här stället, på Knesebeckstraße 76 intill Savignyplatz (Charlottenburg), liknar inget annat. Allra minst ett café. Tänk en del vardagsrum och en del lumpbod och du får en hygglig bild. Ordningssinne stod under alla omständigheter inte högst upp på listan när gud delade ut förmågor till innehavaren av det här stället! Och det verkar ha smittat av sig på den övriga personalen. Här är stökigt, men ganska rent. Och väldigt trevligt!

Uteserveringen är populär på 1900!


Uteserveringen – här är det ganska likt vilket café som helst – är knökfulll vid mitt besök så jag får hålla tillgodo med ett av borden där inne. Jag får flytta på två blomkrukor och ett stort krus för att överhuvudtaget kunna slå mig ner, med min lilla laptop i sällskap. Och då valde jag ändå det bord som verkade minst belamrat!

Inomhus är det fler blommor än gäster...


Missförstå mig rätt – stället är underbart charmigt! Och ju längre man sitter här desto mer fascineras man av inredningen, som antingen är väldigt medveten eller totalt omedveten. Ta exempelvis hyllan med hemmagjord marmelad, i burkar av olika storlek och form, som finns i lokalen. Är det ställets egna lager, som inte får plats i skafferiet? Är de till salu? Eller är de bara en bisarr del av inredningen?

Marmelad.


Maten då? Jo, omeletten, med skinka och champinjoner, som jag äter är himmelsk! Tillsammans med kaffet blir den till balsam för en sömnig själ. Menyn är ganska begränsad och någon dryckesmeny existerar över huvud taget inte. Men servitrisen räknar glatt upp vilka drycker huset erbjuder, vilket inkluderar det mesta i kaffeväg.

Dagens frukost: omelett.



Efter den underbara omeletten vill jag så klart betala. Den hjärtliga servitrisen ler glatt och levererar ett handskrivet kvitto på en post it-lapp! På något sätt blir man inte förvånad.


VAD: 1900 Café Bistro, med annorlunda inredning och himmelsk omelett
VAR: Knesebeckstraße 76 (Charlottenburg). S Savignyplatz
NÄR: Måndag – lördag 8 – 19, söndag 11 – 19
PRISNIVÅ: Mellan

2 kommentarer:

  1. Hej Martin,
    vilken härlig Berlin-blogg! Jag hittade hit när nyligen besökte Berlin. Detta tips gillade jag mycket. 2,5 år efter din artikel har det förändrats lite enl. ovan beskrivning. Jag skulle vilja säga att ALLT på 1900 Café Bistro är tilltänkt. Så härlig inredning. Och "riktigt kvitto" ges nu också :-) Notera att öppettiderna är annat än vad som uppges här.

    Besöket på 1900 Cafe Bistro var en fullträff, tack för tips! Se gärna min "recension" här: http://rositareser.se/1900-cafe-bistro-charmigast-i-charlottenburg-berlin/

    Bästa hälsningar,
    Rosita

    SvaraRadera
  2. Hej Rosita!

    Tack för de snälla orden! Kul att du också gillade det här stället. Och även om de städat upp en del verkar det mesta trots allt fortfarande vara sig likt! Det var länge sedan jag var i de här kvarteren och 1900 är onekligen en bra anledning att leta sig tillbaka.

    Jag ska uppdatera öppettiderna - tack för påpekandet!

    SvaraRadera