Min blogg och din guide till Berlin. Här skriver jag om mina upplevelser i Berlin, om restauranger, barer, caféer och annat som är värt att uppmärksamma. I denna charmiga, festliga, dekadenta, underbara stad!

söndag 26 september 2010

Paris-Moskau

För några veckor sedan var jag och åt lunch på Paris-Moskau, en trevlig restaurang i ett gammalt korsvirkeshus i Moabit. Stället ligger egentligen helt off, mitt i ingenstans, men samtidigt mindre än 300 meter från Hauptbahnhof. Låter det motsägelsefullt? Välkommen till Berlin! Den här delen av staden lider fortfarande av sviterna från andra världskriget och den efterföljande 1900-talspolitiken. Fram till murens fall var Moabit en östlig utpost i Västberlin. Idag är det åter en högst central del av staden, om än väldigt ofärdig.



Efter att ha spanat in menyn på deras hemsida (www.paris-moskau.de) hade jag ställt in mig på vaktel med kantareller till förrätt följt av bl a hälleflundra. När jag kom fram visade det sig förargligt nog att de bytt meny. Besviken men inte uppgiven bestämde jag mig för att prova deras trerätters överraskningsmeny för 29 €. Väl medveten om att det skulle kunna innebära ett potpurri av veckans rester… Servitören började med att fråga om jag föredrog kött eller fisk. Mitt svar, att det inte spelade någon roll, innebar att jag fick lite av varje. Förrätten bestod av sill med selleri, en förvisso god men lite andefattig anrättning. Till huvudrätt blev det en komposition bestående av oxfilé och skinka med citronsmaksatt potatiskaka, ärtor och lök. Efterrätten hade tydligt körsbärstema: körsbärsglass med körsbärskaka och körsbär!

Oxfilé och skinka.
Tema körsbär.


Desserten var klart bäst – bortsett från fläckarna på skjortan! Restaurangen har höga ambitioner men når inte ända fram till stjärnstatus. Maten är jättebra, men man saknar det där lilla extra! På tal om extra, så brukar man bli bortskämd med allehanda överraskningar, som aperitifer och extrarätter, när man går på finkrog. Det enda som bjuds här, utöver de beställda rätterna, är en tråkig brödkorg och en liten skål oliver. Servicenivån är ojämn och lite förvirrad men personalen är samtidigt ödmjuk och mycket trevlig. Det sistnämnda förlåter det mesta!

Tråkig brödkorg.


Man följer sin nutidshistoria väl. Husdrinken hette tidigare Glasnost och bestod av Kir Royale och Vodka Gorbatschow. Denna har nu blivit ersatt med Gazprom, en tvåfärgad brygd som jag inte vågade smaka.

Bakom huset hittar man för tillfället en gigantisk sandlåda med grävmaskiner. Här ska det nya inrikesministeriet, das Bundesinnenministerium, byggas. Det är lätt att tro att det lilla korsvirkeshuset lever farligt p g a sin nya mäktiga granne – verandan har redan fått stryka på foten – men det ska tydligen få finnas kvar. Och restaurangägarna verkar se fram emot att området utvecklas.

Här byggs det inrikesministerium.


VAD: Restaurant Paris-Moskau
VAR: Alt-Moabit 141 (Moabit). S/U Hauptbahnhof
NÄR: Måndag – fredag 12 – 15, måndag – söndag från 18
PRISNIVÅ: Mellan – hög

2 kommentarer: